Samsung CLX-3160FN

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 15 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Samsung CLX-3160FN op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

6,9

P.D. Felen 01-09-2009
Geschreven voor: Samsung CLX-3160FN

Bij aanschaf (juni 2008) een aantrekkelijke printer in functies en specificaties en toner prijzen. Meteen een extra set toner gekocht.

Na een aantal maanden gaf de printer onterecht aan dat de blauwe toner op was (echt niet waar, blauwe plaatjes werden goed afgedrukt).

Na een kleine 1000 prints namen het aantal papier storingen toe.

Nu worden zwarte en grijze vlakken (ook in ZW mode), vlekkerig en erg slecht afgedrukt.

Deze printer voldoet niet aan mijn verwachtingen!

robby Orzeck 07-04-2009
Geschreven voor: Samsung CLX-3160FN

Ronduit het meest ergerlijke apparaat uit m'n cariere! heb het ding nu een jaar het duurt soms een uur eer die een vel papier pakt. Niet te doen. En als ie dan eentje neemt, dan trekt het gewoon op niks. En dat voor zoveel geld, een eeuwige schande. Wie hem wil kan 'm van m'n stoep krabben. Heb 'm namelijk door het venster gekieperd.

De Brakkies 18-01-2009
Geschreven voor: Samsung CLX-3160FN

Dit is werkelijk de meest dramatische printer die ik ooit heb aangeschaft. Ik gebruik deze printer zakelijk en ben niet tevreden. Gebruik de printer nu een jaar en is al 2 maal gerepareerd. Bij 80 % van alle printopdrachten krijg ik de melding dat het papier niet goed in de lade zit. Ook het herkennen van originele samsung toners is een probleem. Verder vreet de printer toners en drums. Normaal werk ik met HP en ben een keertje vreemd gegaan door samsung aan te schaffen. Eens maar nooit weer.

hv121567 05-11-2008
Geschreven voor: Samsung CLX-3160FN

Ik wil toch een lans breken voor deze printer. Ik gebruik de printer voor het afdrukken van o.a. cursusmateriaal en dat regelmatig in grote aantallen. De printer heeft mij nooit laten staan. Geen enkel defect heeft zich geopenbaard en dat gedurende 10 maanden intensief gebruik. De printer wordt gebruikt als echte MFP. Faxen,scannen,emailen, etc. Ook wordt door windows XP, Vista en MacOSX op afgedrukt via ethernet. De printer blijft probleemloos werken.
Verder is de printer stil wanneer deze in standby staat. Kwaliteit van de afdrukken en scanner. Tja. Wanneer je net als ik gewend bent met de kwaliteit van een Dainipponscreen scanner en belichter te werken is alles al snel minder van kwaliteit. Ook de HP machines presteren dan ondermaats. Alles heeft zijn waarde. Ik heb geen last van bleeding of vage grijs/zwarte afdrukken. Dunne lijnen worden prima afgedrukt. Scannen naar welk formaat ook is voldoende. De resolutie blijft maar max 300dpi. Al met al een prima apparaat voor een zeer acceptabele prijs.

RDV 20-10-2008
Geschreven voor: Samsung CLX-3160FN

Dit is een van de slechtse printers die ik tot nu toe heb mogen gebruiken.

Het eerste exemplaar die ik kocht was al defect uit de doos gekomen (drum defect). De 2e heeft nu problemen met printen. De afdruk kwaliteit is ver beneden alle peil. Dunne lijnen worden niet afgedrukt en vlakken met kleur of grijs worden wazig.

De service van Samsung is onder beneden alle peil. Ben nu bijna 3 weken aan het wachten op een reactie van de service desk ondanks meerdere toezeggingen.

Ze willen het probleem schuiven op de software die ik gebruik maar dat is larie koek aangezien voorheen ik wel goed kon printen alleen toen in zwart.

Sinds enige tijd begint deze printer ook sleepsporen te vertonen in alle kleuren van de regenboog.

O, ja had ik al gezegd dat het licht telkens knipperd als de printer begint met afdrukken?

Beste mensen denk goed na alvorens deze aan ta schaffen.

Brewsky 14-09-2008
Geschreven voor: Samsung CLX-3160FN

Heb al eerder gepost, maar toen over het geluid een vraag gesteld. Die kan ik nu zelf beantwoorden. Ik gebruik em op kantoor en als ik 's-ochtends opstart dan maakt hij een tweetal minuten een opwarmgeluid en daarna gaat ie naar standby. Als je een printopdracht geeft dan doet ie dat zonder nadere opwarmtijd. Als je daarentegen wil kopieren dan duurt het een tiental seconden voordat ie warm is voor kopieren (geldt ook voor de scan). Dat is voor mij het enige minpunt, samen met de relatief kleine inhoud van de zwart-cartrigde. Kopieer en print redelijk veel. Probeer in hemelsnaam geen goedkopere cartridges van huismerken. Ik heb er inmiddels een aantal liggen die het niet doen. De scans vind ik geweldig en de kleuren daarvan zijn ook goed. Kleurenprinten doe ik niet veel, maar als ik het doe is het voor kantoordoeleinden meer dan afdoende. Ik heb de extra papierlade later bijgekocht en dat werkt prima. Duurt een seconde langer bij het printen ivm nadenken welke lade ie moet nemen, maar dat vind ik niet storend. Al met al ben ik zeer tevreden met dit apparaat. (heb em zelf een keer aan de achterkant opengemaakt omdat er een streep over het papier liep. afgekeken van een monteur die de okifax een servicebeurt gaf. Nog gelukt ook!)

nitro 08-09-2008
Geschreven voor: Samsung CLX-3160FN

Helaas is dit de eerste en laatste Samsung printer voor mij. Apparaat maakt piepend geluid, pakt 9 van de 10 keren het papier niet, bovenmarge wisselt van 5mm tot 25mm en heeft ook al een paar keer een usb pen gewist (usb scan functie).

Gekocht via een winkel en de service daar is ronduit slecht. Het apparaat werd opgestuurd naar een reparatiecentrum en ongerepareerd teruggestuurd. Bon reparatiecentrum zegt kontakt op te nemen met Samsung. Samsung verwijst me door naar reparatiecentrum. Reparatiecentrum zegt alleen transport te verzorgen en adviseert mij kontakt op te nemen met de winkel. Telefoonnummer van de winkel geeft hele dag geen gehoor.

Eerder HP gehad en daarmee nooit problemen gehad.

Zippy1970 13-08-2008
Geschreven voor: Samsung CLX-3160FN

Vandaag dus de printer terug gebracht naar de winkel (zie mijn bericht hieronder) en we hebben ter plekke een andere CLX-3160FN uitgeprobeerd. En ook deze printer vertoonde dezelfde gebreken. Het winkelpersoneel stond verbaasd over de slechte kwaliteit van de printer en ze hebben nog een uur geprobeerd de kwaliteit te verbeteren door allerlei instellingen te veranderen in de driver. Niets mocht echter baten. Zelfs na een telefoontje met Samsung - die met enkele tips kwam - was er geen verbetering te bespeuren.

In vergelijking met andere kleuren laser printers uit deze (prijs-) klasse, blijft de Samsung ver onder de maat; iets wat mij ten zeerste verrast omdat ik een echte Samsung freak ben. Ik heb heel veel Samsung apparatuur in mijn huis staan - van Plasma scherm tot magnetron en van Blu-ray speler tot mobiele telefoon, en over alles ben ik uitermate tevreden. Daarom verbaasd het mij dan ook zo dat deze printer zo ontzettend slecht is. Mijn oude Konica Minolta 2400W kleuren laser printer was vele malen beter. Helaas heb ik deze - met de Samsung printer in het vooruitzicht - al verkocht.

De problemen nog even op een rijtje:

- Kleuren afdrukken zijn vaag en vaal. Ook is er horizontale banding over de gehele pagina (donkere stroken afgewisseld met lichtere stroken).
- Egale vlakken zijn alles behalve egaal. Er zijn veel horizontale stroken en lijnen zichtbaar, ook is de kleur niet consistent over het gehele vlak. Een lichtblauw vlak variëert in kleur van roze (!) tot grijs.
- Zeer slecht grijstinten verloop. Een grijstinten test (waarbij grijstinten worden afgedrukt oplopend van 0% tot 100% zwart, in stappen van 2%) laat zien dat de printer hier enorme moeite mee heeft. Als de printer alleen de zwart toner gebruikt, dan kan hij ongeveer slechts 10 gradaties simuleren. In full-color redt de printer misschien net 32 gradaties, maar het grijs is dan nooit echt grijs en varieert van blauw-achtig tot paars-achtig.
- Lage resolutie. Ook al adverteert Samsung dat deze printer tot 2400dpi kan afdrukken, nergens is te vinden hoe je de printer in deze hoge resolutie kan schakelen. Volgens Samsung gaat dat zowiezo niet via USB (?) en alleen maar wanneer je de printer via het netwerk aansluit. Dit had ik gedaan maar dan nog kan je de resolutie niet verhogen. Ook de winkel kreeg het na overleg met Samsung niet voor elkaar.

Het copiëren en scannen heb ik slechts summier getest. Zonder enige instelling te veranderen van de printer heb ik een kleuren foto geprobeerd te copiëren maar het resultaat was erbarmelijk. Uiteraard verwacht ik geen 1-op-1 kopie, maar dit leek helemaal nergens naar.

Wellicht heb ik net de pech gehad dat ik twee defecte printers heb getest. Of misschien verwacht ik teveel van deze printer. Maar ik heb behoorlijk wat vergelijkingsmateriaal als het gaat om kleuren laser printers in de €200-€500 klasse. En tot nog toe is deze printer (verreweg) de slechtste die ik heb getest.

Erg jammer, want ik heb altijd zo'n hoge dunk van Samsung apparatuur gehad.

Geurt 10-07-2008

Indruk na 2 weken:
Het apparaat voelt solide aan, maakt weinig lawaai. Wel duidelijke ozon lucht. Zwart-wit afrduk is redelijk-goed. Kleurenafdruk is matig, HP lasers doen dit beduidend beter. Leuk dat je naar USB stick kunt scannen. Ontbreken van dubbelzijdigprinten is een gemis (ook gezien de prijs).

Scanfunktie is ondermaats. Je kunt wel met de sheetfeeder meerdere paginas achter elkaar inscannen. Wanneer je echter de flatbed gebruikt (bijv. voor dubbelzijdige scan) levert elke scan een nieuw bestand op. Dit is een serieuze bug die de Samsung helpdesk NIET op weet te lossen. De CLX2160 heeft dit probleem overigens niet.

Netwerkscan werkt alleen naar PC met geinstalleerde software. Bediening omslachtig. Scan naar server of NAS niet mogelijk.

Kortom na 2 weken stoeien en 5x de Samsung helpdesk te hebben gebeld, heb ik besloten het apparaat terug te brengen.
Heb nu een Officejet L7680. Goed is een inkjet maar voor minder geld heb je een apparaat dat alle tekortkomingen van de Samsung compenseert!
Groeten,
Geurt

fvdveen 08-05-2008
Geschreven voor: Samsung CLX-3160FN

Prima multifunctional, met alle mogelijkheden die maar te wensen zijn. Goede kwaliteit/prijsverhouding. Heb er gelijk extra toner cartridges bijbesteld. Beschikbaarheid hiervan moet zich op de langere termijn nog bewijzen.

In het geheel geen problemen gehad (afkloppen). Werkt zowel via USB als ethernet uitstekend. Momenteel als netwerkprinter geinstalleerd met meerdere computers (Mac OSX en Windows). Wel moet dan even de driver van Samsung worden geinstalleerd.

Kan worden beheerd vanaf het Netwerk, en stuurt diagnose e-mail (papier op, toner vervangen etc.) naar de beheerder. Erg professioneel!

Scankwaliteit uitstekend. Kleuren printen en copieren zeer behoorlijk voor een laser. Kan scannen naar PDF en deze naar ieder gewenst e-mail adres versturen. Is dus geschikt voor het omzetten van een papieren administratie in een electronische administratie.

Ik ben er blij mee.

Jan vd Brink 14-02-2008
Geschreven voor: Samsung CLX-3160FN

Ik ben redelijk tevreden over dit apparaat.

Printen gaat zowel zwart-wit als kleur erg netjes, foto's zijn zoals van de meeste kleurenlasers niet super maar voor mij netjes genoeg. Als je deze foto's ingelijst aan de muur wilt hangen, koop dan een inktjet!

verder gaat kopieëren en scannen en faxen ook prima, handig die scans rechtstreeks naar pdf op je pc!

Het geheel maakt wel wat herrie doordat je een aantal fans hoort draaien, maar als ie ff stilstaat valt het geheel weer in slaapstand en hoor je niets.

Een nadeel is dat ik al 2 x een monteur op bezoek heb gehad, één keer voor een heel irritant gepiep tijdens printen enzo (aantal onderdelen vervangen) en een keer omdat de bovenste klep niet open blijft staan (andere scharnieren geplaatst). Lijkt op zich dus vervelend, maar de service is perfect. Monteur komt thuis langs, alles wordt gratis vervangen (uiteraard nog garantie).

Voor een klein thuis-kantoor een aanrader, lekker compact en alles in één.

Afix 29-07-2007
Geschreven voor: Samsung CLX-3160FN

Ik heb veel voordeel gehad van andere reviews op Kieskeurig, dus hierbij mijn bijdrage.

Algemeen: fijne printer, relatief klein en licht voor een kleurenlaser all-in-one (wel veel groter dan mijn oude HP Officejet all-in-one), netwerkaansluiting, laag energieverbruik (350W, in standby 30W). Geluid van ventilator is wel enigszins storend als ie vlak naast je staat, maar in standby (5-120 min) gaat ie bij mij uit en is ie erg stil.

Bijzonder handige functies: handmatig dubbelzijdig printen (print eerst b.v. pag 6, 4 en 2 dan moet je de stapel pagina's terugplaatsen in de invoerbak en op de start knop op de printer! drukken zodat ie pag 1, 3 en 5 print), A5 boekjes printen, multipage scannen naar PDF, scannen naar USB stick (voor hoofd-PC kun scannen naar USB aansluiting, maar voor de andere PC's moet er anders een monitor programma draaien of moet je scannen naar e-mail).

Uitstekende service: er liep bij mij een streep over de hele pagina, werd de volgende dag gebeld afspraak, de dag erna ter plaatse gerepareerd (drum vervangen), 2 jaar garantie.

En Daneman: er zit volgens mij wel een tonersaver op. In de voorkeurinstellingen kun je op het tabblad Grafisch aangeven of ie Best, Normaal of Concept moet afdrukken (echter geen idee hoeveel dit bespaart).

Daneman 16-07-2007
Geschreven voor: Samsung CLX-3160FN

De mijne maakt ook af en toe geluid alsof er iets aanloopt.
Voor de rest voordelen:
- gemakkelijk installeren, goede kwaliteit van alle functies,
- Klein nadeeltje is dat er geen tonersaver mogelijkheden zijn.
Maar ik ben tot dusverre behoorlijk tevreden.

pgerr 22-06-2007
Geschreven voor: Samsung CLX-3160FN

Heb de printer nu een paar dagen in gebruik. Mijn oude inkjet multifunctional (Canon) werkte niet onder Vista en vandaar op zoek naar iets nieuws.

De functie die ik het meest gebruik is scannen. En dat is een verademing. Redelijk snel, goede kwaliteit en veel mogelijkheden: naar USB, netwerkscan en scan (gelijk in multipage PDF).

De kleurafdrukken van foto's vallen mij reuze mee, zeker op glossy laserpapier. Ik had daar niet zo veel van verwacht, dus dat is een leuke meevaller.

Drs Q 10-04-2007
Geschreven voor: Samsung CLX-3160FN

Helaas had niemand deze machine tot op heden getest. Daarom heb ik de gok maar genomen en heb ik hem gekocht. En gelukkig was het een goede gok...

Zoals ik het kon zien biedt hij alle functionaliteiten die je in een SOHO maar zou willen waaronder het scannen naar PDF, gif, jpeg en tiff. Maar ook het scannen naar e-mail!

Hiernaast kan je alle uitgaande faxen automatisch laten doormailen naar een e-mail adres. Hierdoor heb je gelijkertijd een digitaal fax achief.

De print kwaliteit is gewoon voldoende. Hiervoor had ik een HP 8550 die mooiere afdrukken maakte maar die was dan ook 8 keer zo groot, 5 keer zo zwaar en gecertificeerd als Phantome printer ;-)

De stilte is heerlijk. Geen toners meer die ronddraaien e.d. De snelheid is prima. Ook wanneer hij in slaap is gevallen.

De ergonomie is super. Die van de toners ook. Zeker een hele verbetering voor het milieu. Die tonnetjes zijn maar 5 tot 8 cm groot.

Enig punt van aandacht: voor het versturen van e-mail moet je toegang hebben tot een SMTP-server. De login naam tot deze server mag GEEN @ bevatten. Gelukkig had ik nog ergens een SMTP server waar dit niet nodig is. Bij de meeste ISP is dit wel vereist.

Samsung heeft mij uitstekend geassisteerd gedurende dit probleem. De Product Manager heeft aangegeven dat ze dit probleem serieus zullen beoordelen en mogelijkerwijs in de toekomst een update van de firmware hiervoor zullen uitbrengen.

Samenvattend een prima ontworpen machine voor een zeer goede prijs.